banneri
Single SD-5507
Decca 45-SD 5507, 24.7.1960, Musiikki Fazer 1960
# kappale sävel/sanat/sovitus kesto
A Banjo Boy Charly Niessen / Reino Helismaa / Arthur Furman 2:58
B Mustapha Bob Azzam - Eddie Barclay / Kari Tuomisaari / Arthur Fuhrmann 2:45
Muusikot:
Eero ja Jussi sekä Harry Aaltosen yhtye
Eero Raittinen: laulu
Jussi Raittinen: laulu
Harry Aaltonen: rummut
Tapio Yrjä: piano, celesta
Pauli Suominen: kitara, banjo
Arthur Fuhrmann: basso, melodica

Mikrolevysoitin ja Jailhouse rock

"Kuulimme kumpikin Bill Haleyn Rock Around The Clockin ensi kertaa elokuussa 1956. Syyskuussa näimme saman nimisen elokuvan, ja tuolloin kai ensimmäiset rockin siemenet kylvettiin maamme nuorisoon, sillä jo seuraavan vuoden maaliskuussa ensimmäisen polven pioneereista valittiin rock-kuningas. Me emme vielä pikkukundeina ehtineet tähän junaan mukaan, joskin harrastus rupesi saamaan vakavia piirteitä. Kävimme katsomassa kaikki alan elokuvat ja konsertit, minä isompana ehkä hieman Eeroa useammin." Näin Jussi kertoo musiikki-innostuksen heräämisestä.

Jouluna 1958 Eero ja Jussi saivat sisareltaan ja tämän mieheltä lahjaksi mikrolevysoittimen ja Elviksen Jailhouse Rock -EP:n. Samana syksynä Jussi oli jo saanut rippilahjaksi kitaran. Ahkeran pullojen ja paperin keräyksen sekä muun rahan hankinnan jälkeen veljekset astelivat Kustaankadulla sijainneeseen Olavi Virran levykauppaan ja ostivat ensimmäisen LP-levynsä - Elviksen Golden Records vol. 1. Molemmat olivat hyvin innostuneita rock'n'rollista. Jussi opetteli kitaran soittoa ja alkuun soitteli lähinnä koulunsa talonmiehen pojan, Oksasen Laten, kanssa etupäässä Elviksen biisejä.

Koelaulu ja ensimmäiset keikat

Yhdessä Eero ja Jussi alkoivat laulaa vuoden 1960 alkupuolella. Musiikki-Fazerin järjestämään koelaulutilaisuuteen 3.4.1960 veljekset osallistuivatkin yhdessä. Koelaulu pidettiin Neitsytpolulla, Kaivopuiston lähellä sijainneella Akkuteollisuuden studiolla. Koelauluja-arvioimassa oli Fazerin tuottaja Toivo Kärki, Reino Helismaa sekä Akkuteollisuuden äänilevyosaston päällikkö Erkki Pälli. Eeron ja Jussin lisäksi levylaulajiksi pyrkimässä olivat mm. Jorma Kalenius Rock Devils -bändeineen ja Timo Jämsen. Eeron ja Jussin lauloivat tilaisuudessa biisit Gene Vincentin hitin Be-Bob-A-Lula ja Matti Heinivahon edellisenä vuonna levyttämän Tunturin juurella. Kärki oli vaatinut, että oli esitettävä myös jotain suomeksi.

Fazerin koelaulu

Erkki Pällin kertoman mukaan tilaisuus oli tuon ajan oloissa jonkinlainen mediatapahtuma. Koelauluun pyrkijöiden lisäksi paikalle oli kerääntynyt toimittajia, promoottoreita ja kilpailevien levy-yhtiöiden edustajia. Pälli kirjoitti tilaisuudesta keväällä 1960 Hymy-lehdessä: "Toisia laulajia näytti hämäävän myös se, että he joutuivat esiintymään pianisti Tapio Yrjän säestämänä - asianomainen levy-yhtiö, kun ei ollut hankkinut rockbandya talon puolesta. Tapsa yritti kuitenkin parhaansa - mielemme tekisi sanoa suorastaan ylitti itsensä - ja yritti vaihtaa sävellajia kesken kappaleen samalla lailla kuin laulajakin. Loppuvaiheessa tosin hänenkin hermonsa näyttivät ruostuvan ja hän lyyhistyi eräiden kokelaitten esiintymisten ajaksi voimattomana flyygelin taakse."

Eeron ja Jussin esitystä Pälli kuvaili muistelmissaan seuraavasti: "Kirjavasta joukosta erottuivat edukseen Raittisen veljekset, jotka olivat tuolloin hädin tuskin teini-ikäisiä. Heistä vanhempi, Jussi, näppäili hauskaa kooltaan havaijilaista ukulelea muistuttanutta minikitaraansa ja heilutti esiintyessään lanteitaan kuin Elvis konsanaan, kun taas pikkuveli Eero tyytyi lyömään käsillään tahtia laululle, mutta hänkin oli kyllä mukana esityksissä koko tarmollaan". Koelaulun jälkeen Kärki tyytyi toteamaan: "Harjoitelkaa nyt, palaamme asiaan, jos löytyy sopivaa materiaalia".

Koelaulu poiki kuitenkin välittömästi keikkatarjouksen. Paikalle ilmestynyt manageri Leo "Leksa" Heinonen tarjosi esiintymisiä Tampereelle vappuaatoksi. Äidin antamalla luvalla matkattiin siis vappukarkeloihin Tampereelle, jossa oli tiedossa useita esiintymisiä. Pojat olivat päättäneet esiintyä nimellä The Blue Jean Brothers, jonka Tampereella kääntyi muotoon Farmaripojat. Ihka ensimmäinen keikka oli täpötäydessä Finlaysonin juhlasalissa. Tampereelta veljekset kotiutuivat 10.000 silloista markkaa rikkaampina.

Levyttämään kesken heinätöiden

Heinäkuussa veljekset olivat Kerimäellä heinänteossa, jonka Rakel-äidin puhelu katkaisi. Fazerilta oli tullut sähke Raittisten kesäpaikalle Lohjalle. Sähkeessä ilmoitettiin veljeksiä tarvittavan levytyshommiin. Niinpä heinänteko sai jäädä ja lähdettiin harjoittelemaan levytyskappaleita.

Single SD-5507

Levytyspäiväksi 24.7. veljekset marssivat Fazerin toimistolle Aleksanterin kadulla. Siellä täytettiin ensin sopimuskaavakkeet ja sitten lähdettiin vaateostoksille. Kun sopivat vaateet oli löydetty otettiin pr-kuvat. Sitten siirryttiin koelaulusta tutulle Akkuteollisuuden studiolle levyttämään.

Eeron ja Jussin ensilevyn A-puolen kappale oli alun perin tanskalaisten veljesten Jan & Kjeldin levyttämä Banjo Boy. Kappaleesta tuli Suomessakin varsin suosittu ja siitä tehtiin peräti viisi eri levytystä. Eeron ja Jussin lisäksi sen levyttivät seuraavat artistit: Inkeri Ketola ja Ossi Malisen orkesteri (HVM TJ 182), Synnöve Renfors ja Kai Pahlman sekä Ylermi Kosusen yhtye (RCA FAS 614), Marketta Joutsi ja Blue Master orkesteri (Blue Master BLU 574) sekä Markku Söderström ja Harry Bergströmin yhtye (Triola TS 430).

Eeroa ja Jussia lukuun ottamatta muut artistit ovat jo vaipuneet unohduksiin lukuun ottamatta Pahlmania, mutta hänetkin muistetaan parhaiten banaanipotkustaan - ei Banjo Boysta. Mustaphan levytti suomeksi ensimmäisenä Brita Koivunen (Scandia KS 361). Naisen esittämäksi tarkoitettu Tuomisaaren teksti kuulostaakin 15 - 16 vuotiaiden poikien esityksenä hiukan kornilta. Säestävän Harry Aaltosen yhtyeen kokoonpanoa koskevat tiedot eivät ole täysin varmoja.

Single SD-5507

Mustapha-biisin tekijöiksi on merkitty Bob Azzam sekä Eddie Barclay. Laulun on alkuaan säveltänyt egyptiläinen Mohammed Fawzi. Nimellä Ya Mustafa laulu oli hyvin suosittu Lähi-idässä 50-luvulla ja siitä on tehty levytyksiä monilla kielillä.

Kairossa, Egyptissä syntynyt Bob Azzam levytti laulun 1960 Eddie Barclayn omistamalle Barclay Recordsille. Azzamin versio oli hyvin suosittu Ranskan lisäksi myös muualla Euroopassa. Barclay oli oikealta nimeltään Édouard Ruault ja tunnettu ranskalainen levytuottaja. Charles Aznavour, Jacques Brel ja Mireille Mathieu olivat Barclay Recordsin tunnetuimpia tähtiä.

Fazerin mainos

Fazer mainosti Eeron ja Jussin levyä useaan otteen näyttävillä ilmoituksilla ainakin Hesarissa. Tämän ilmoituksen mukaan Eeron ja Jussin single olisi ollut elokuun toiseksi myydyin Fazer-single. Tässä ilmoituksessa on kuvan kanssa esillä myös Synnöve Renforsin versio Banjo Boysta. Poikien ensisingleä myytiin ihan kohtalaisesti ja menestys toi myös koulupojille jonkin verran keikkoja. Syyskuussa tarjoutui myös ensimmäinen tv-keikka Eerolle ja Jussille. He esittivät taustanauhan säestyksellä Mustaphan Tesvisiossa vaateliike Ajattaren sponsoroimassa Repe ja Eemeli -showssa.

Toinen tv-esiintyminen oli Suomen television Vinkkiä ja vilinää nuoriso-ohjelmassa, jossa veljeksiä oli säestämässä kitarallaan myös Sepa Jokela. Tässä ohjelmassa Eero ja Jussi esittivät tuolloin hyvin suositun laulun What You've Done to Me. Edellä mainittu Leksa Heinonen tarjosi veljeksille keikkoja hiljan Helsingin Kasarmintorille avaamassaan uudessa tanssipaikassa, Expo-hallissa.

Kuuntele single Spotifystä:

nuottiviiva