NÄIN MEITÄ KU$ETETAAN - http://www.sci.fi/~jpoyry/huijarit/

Verkostomarkkinointi

Tunnetaan myös nimillä: Monitasomarkkinointi ja MLM (Multi Level Marketing),


Ensin on tietysti mainittava, että verkostomarkkinointia on monenlaista:

Aihe tuntuu myös jakavan kansan selvästi kahteen ryhmään; puolustajiin ja vastustajiin. Minun täytyy itse myöntää kuuluvani jälkimmäiseen, ehkäpä siksi että alan maineen ovat pilanneet niin monet kusettaja-kastiin luettavat yritykset. Enkä ole mielipiteineni yksin, katso vaikka verkostomarkkinointiäänestyksen tulos.

Mitä se on?

Valmistaja valmistaa jotakin tuotetta ja myy sitä jälleenmyyjille, jotka myyvät tuotetta kuluttajille ja yrittävät houkutella mukaan uusia jälleenmyyjiä, jotka edelleen myyvät tuotetta kuluttajille ja yrittävät houkutella mukaan uusia jälleenmyyjiä, jotka edelleen myyvät tuotetta kuluttajille ja yrittävät houkutella mukaan uusia jälleenmyyjiä jne...

Ehkä tunnetuin alan pioneeri on Tupperware, jonka toi Suomeen melkein-presidenttimme Elisabeth Rehn 50-luvulla. Tarkalleen ottaen Tupperware on kotimyyntiä, mutta samaan verkostokastiin sekin on luettavissa. Muita tunnettuja yrityksiä ovat mm. GNLD (ent. Golden Products), Herbalife, Oy Natures Own Ab, Oy Bestlife Ltd, Green Family Oy, Positiivarit Ky, Prendimi Markkinointi Oy, Suomen Verkostomarkkinointi Oy, United Feelings Oy, Destiny, Streamline, Nefernet, NWI jne... Myytäviä tuotteita ovat erilaiset muovituotteet, laihdutusmenetelmät, kosmetiikka, pesuaineet, puhelinkortit jne...

Verkostomarkkinoinnin puolustajat perustelevat menetelmää mm sillä, että tuotteita ei tarvitse mainostaa, myyntiä varten ei tarvitse kustantaa liiketiloja eikä palkata henkilökuntaa jne... Eli kulut ovat pienemmät ja sitä kautta tuotetta ostavien pitäisi muka saada hyöty halvempina hintoina.

Mutta, jostain ihmeen syystä tuotteet ovat kuitenkin lähes aina kalliimpia, kuin vastaavat muut tuotteet lähimarketin hyllyllä. Tuotetta ostava ei voi tietää, kuinka monta välikättä tuotteen valmistajan ja hänen välillään on. Välikäsiä voi olla jopa kymmeniä, joista jokainen tietysti saa oman provisionsa. Kaikki kuulemani arviot tuotteiden alkuperäisistä tehdashinnoista suhteessa loppuhintoihin ovat olleet välillä 2-10 %, eli tuotteen lopullisessa hinnassa on myyntikatteita 90-98 %, joka on melkoisen huima määrä!

Yksi oma kokemukseni:

Vaimoni kävi kerran erään työkaverinsa tuttavan luona järjestetyssä pesuaineiden myyntitilaisuudessa ja tuli kotiin mukanaan monta pulloa erilaisia pesuaineita. "No eihän sitä kehdannut olla ostamatta, kun kaikki muutkin ostivat ja kun siellä oli niin hyvät kahvitarjoilutkin...". Purnukat olivat maksaneet noin 30-100 mk kappale ja näyttivät kyllä olevan ihan hyvää tavaraa, mutta ymmärtääkseni vastaavat pesuaineet olisi kuitenkin saanut lähimarketista hintaan 10-30 mk per pullo.


Onko rehellistä verkostomarkkinointia olemassa?

Useimmissa rehellisissä tapauksissa tavara kulkee suoraan valmistajalta tai tukkuportaalta kuluttajalle ja verkoston myyjät saavat provisionsa tavaran toimittajalta, ihan oikeana palkkana josta pidätetään kaikki lakisääteiset verot ja maksut. Tietenkin tavaran toimittaja hoitaa myös arvonlisäverot ym asiaankuuluvasti.

Epärehellisissä tapauksissa kaikki verot ja maksut jäävät tietenkin hoitamatta, eli asiasta kärsimme me kaikki suomalaiset veronmaksajat! Ulkomailta käsin toimivat yritykset kertovat usein maksavansa provisiot postitse shekkeinä, ja herääkin kysymys, että kuinkahan se verojenmaksupuoli näissä tapauksissa on hoidettu?

Liiketoimintaa harjoittavalla pitää olla jonkinlainen toiminimi tai yritys ja sillä tarvittavat paperit kunnossa. Yksityinen ihminen voi tietenkin tehdä pientä bisnestä ilman edellä mainittuja velvoitteita eikä alle 50,000 markan vuotuinen liikevaihto ole edes arvonlisäveron alaista. Tulot ja menot pitää kuitenkin ilmoittaa veroilmoituksessa, vaan se taitaa käytännössä aika monilta unohtua.

Yksi asia, joka kaikessa verkostomarkkinoinnissa tuo väkisinkin mieleen laittoman pyramidisysteemin, on se että jokaisen myyjän sijainti verkoston eri tasoilla vaikuttaa hänen provisioidensa määrään. Lähellä huippua oleva voi saada hyvätkin tulot tekemättä juurikaan mitään, hankittuaan ensin suuren määrän omia jälleenmyyjiään. Haaran loppupäässä oleva jälleenmyyjä sensijaan saattaa saada rankasta myyntityöstään vain hyvinkin vaatimattoman korvauksen.

Näiden näennäisesti rehellisten verkostojen lisäksi on sitten valtava määrä suoranaisia kusetuksia. Jos ketjussa liikkuu rahaa millään muulla perusteella, kuin vain myytäviä tuotteita vastaan tai jos pelkästään systeemiin mukaan pääsemiseksi pitää maksaa jotain ketjussa ylempänä oleville, mennään jo pahasti laittoman pyramidisysteemin puolelle. Pyramidisysteemeissäkin usein välitetään jotakin tuotetta, esimerkiksi puhelukortteja tai jotain vastaavaa, jotta systeemi näyttäisi vähän laillisemmalta. Päätarkoitus on kuitenkin rahan kerääminen pyramidin juurelta huippua kohti. Huipulla istuva voi saada huikeat summat, hieman alempana olevat jotakin, kaikkien muiden joutuessa pelkästään maksumiehen asemaan.

Kaikkihan muistamme vielä äskettäiset Albanian tapahtumat. Pyramidisysteemeillä ja muilla sijoituskusetuksilla huijattiin rahat tuhansilta ihmisiltä, jotka sitten nousivat osoittamaan mieltään väkivaltaisissa mellakoissa. Jutun kansantaloudellinen merkityskin oli varmasti huomattava, kun huijarit veivät maasta karatessaan suuret määrät rahaa jo muutenkin köyhästä valtiosta ulkomaille. Onneksi meillä Suomessa ei ainakaan vielä ole asiat näin pahasti.

    Mitä yhteistä on Albanialla ja Egyptillä?
    Pyramidit tulivat molemmille kalliiksi
                 Iltalehti 15.2.1997


Mitä asialle pitäisi tehdä?

Verkostomarkkinointi on tullut jäädäkseen, sille emme voi mitään. Toiminta on jo niin laajaa, että meidän jokaisen ystäväpiiristä varmaan löytyy hommassa mukana olevia. Jos törmäät suoranaiseen huijaukseen, niin ilmoita siitä joko poliisille, kuluttaja-asiamiehelle, verottajalle, Karpolle tai edes jonnekin, vaikka minulle.

Tässä muutama ohje kaikille verkostomarkkinoinnin kohteeksi joutuville:

Jos aiot itse mukaan bisnekseen, niin huomioi seuraavat asiat: (Kuluttaja 2/1996)


Katso myös KU$ETUSLINKIT, josta löytyy mm. monien verkostomarkkinointiyritysten sivuja.


ETUSIVU