NÄIN MEITÄ KU$ETETAAN - http://www.sci.fi/~jpoyry/huijarit/

Maksulliset palvelupuhelinnumerot


KAHDENKESKEN
0700-XXXXX
Ei nauhoite!
13.90 mk/min+ppm
CALL FOR ME
0700-XXXXX
9,95 min+ppm
SINÄ & HÄN
0700-XXXXX
ei nauhoite
14,90 min+ppm
NAISET VAILLA SEURAA
0700-XXXXX
9,90 min+ppm
SUORASUKAISET POJAT
0700-XXXXX
7,95 mk/min+ppm


Vain 0,95 min+ppm!

Hinta koskee tähdellä merkittyjä. Muut numerot 9,95 min+ppm

(Ja tässä 34 eri palvelua, joista 5 merkitty tähdellä...)


...ja niin edelleen...

Tällaisia ilmoituksia on esimerkiksi iltapäivälehdissä yleensä yksi sivu tai jopa koko aukeama täynnänsä. Ei siinä mitään, jos joku haluaa maksaa aivan älyttömiä summia tuollaisesta, niin siitä vaan. Mitä se minua liikuttaa.

Maksullisista puhelinnumeroista löytyy toki joitain ihan hyödyllisiäkin palveluita; Osoitetietoja, aikatauluja, luottotietoja, ATK-tukipalveluita, lakipalveluita jne...

Esimerkiksi suuripalkkaisen juristin kanssa asioidessa voisi ehkä ymmärtää noin 300-400 markan tuntiveloituksen, mutta jonkun kotirouvan huokailuista 800 markkaa tunnissa tuntuu melkoisen kohtuuttomalta. Puhumattakaan jos maksua vastaan saa kuunnella pelkkää nauhoitetta.

Ennustajista en viitsi edes alkaa kirjoittamaan, siitä tulisi pitkä juttu...

Varoitus!

Kuulemma tällaistakin voi tapahtua: Joku yrittäjä jättää lehden julkaistavaksi mainoksen palvelustaan edullisella hinnalla 0,95 mk/min+ppm. Seuraavana aamuna kyseinen yrittäjä päättääkin nostaa palvelunsa hinnan tasolle 19,95 mk/min+ppm. Lehdessä on ikävä kyllä vanha hinta, mutta se on VOI VOI. Onhan jokaisella yrittäjällä oikeus muuttaa palvelunsa hintaa koska tahansa haluaa...


Suuret puhelinlaskut

Olemmehan jokainen kuulleet tapauksista, joissa ihmiset saavat yllätyksekseen huikeita puhelinlaskuja. Niiden oikeellisuuteen en nyt ota mitenkään kantaa, mutta tämä asia suuresti hämmästyttää:

Mistään pankista tai muusta rahoituslaitoksesta tai kauppaliikkeestä en tänä päivänä saa luottoa ilman tosi hyviä vakuuksia. Mutta puhelinyhtiöltä voin koska tahansa vipata sata tonnia tosta vaan! Ei muuta kuin soittelemaan, 14,90 mk/min+ppm tekee tunnissa noin 900 mk, 4 tuntia päivässä tekee 3600 mk. Tuolla vauhdilla se sadan tonnin piikki on helposti tehty yhdessä kuukaudessa. Toisen mokomankin ehtii vielä tuhlaamaan samaan puhelinlaskuun.

Ehdotukseni:

Suurten puhelinlaskujen ongelma olisi helposti estettävissä asettamalla jokaiselle puhelinliittymälle luottoraja. Se voisi olla yksityisliittymissä esimerkiksi 1000 mk kuukaudessa, yrityksillä isompi. Vaihtoehtoisesti jokainen voisi anoa omalle lompakolleen sopivamman luottorajan.

Luottorajan täyttyessä kesken laskutuskauden estyisivät kaikki muut paitsi paikallispuhelut ja jatkotoimista pitäisi sitten neuvotella puhelinyhtiön kanssa.

Teknisesti tämä olisi nykyaikana ymmärtääkseni aivan helppo toteuttaa. Itse asiassa on suorastaan käsittämätöntä, ettei tällainen systeemi ole jo käytössä.


Lopuksi yksi esimerkki kusetuksesta. Ilmoitus oli Lahden City-lehdessä 02/97:

  • Ilmoituksissa pitää olla puhelun hinta selkeästi esillä. Tästä se löytyy ylösalaisin taustalla näkyvän rakennuksen katolta!
  • Huomaa puhelinnumeron kirjoitustapa: Palvelupuhelimien numerot merkitään normaalisti muodossa 0700-91XXX, mutta tässä se on kirjoitettu muotoon 07-0091XXX. Tällä yritetään harhauttaa luulemaan puhelua tavalliseksi kaukopuheluksi.
  • Ilmoituksissa pitää olla palvelun tarjoajan nimi sekä yhteystiedot (useimmiten käytetään postilokeroa), tästä molemmat puuttuvat!

En ole koskaan näihin puhelimiin soitellut, mutta tätä piti kokeilla. Soitin puoli kahden aikaan yöllä. Puhelin soi kauan aikaa ja lopulta uninen naisääni vastasi: "Haloo". Kysyin: "Mitä tämä puhelu maksaa?". Hetken hiljaisuus ja vastaus: "Kai se sen 9,95 minuutti on". "Jaaha, kiitos" ja löin luurin kiinni ;)


ETUSIVU