NÄIN MEITÄ KU$ETETAAN - http://www.sci.fi/~jpoyry/huijarit/

Huonolaatuisia tuotteita:

Virtuaalilemmikit


Nämä elektroniset pelit olivat suurta muotia kesän 1997 tienoilla. Näiden myös Tamagotchina tunnettujen pelien ideana on hoitaa pienen elektroniikkalaitteen näyttöruudulla elävää virtuaalilemmikkiä. Koiranpentua, dinovauvaa tms tulee ruokkia, pestä, lääkitä, pelata sen kanssa ym, tarkoituksena saada se kasvamaan isoksi ja hyvinvoivaksi.

Oma kokemukseni näistä peleistä alkoi, kun vanhimmalla tyttärelläni sattui olemaan 7-vuotissyntymäpäivä ja ostin hänelle sellaisen lahjaksi Citymarketista 99 markalla. Viereisessä hyllyssä olisi kyllä ollut japanilaisen leluyhtiö Bandain valmistamia alkuperäisiä Tamagotcheja hintaan 148 mk, mutta valitsin siis hieman halvemman kiinalaisen kopion.

Peli ei oikein toiminut kunnolla, vaan jäi vähän väliä jumiin. Tällöin piti painaa reset-nappulaa ja peli alkoi alusta uudelleen. Jumittuminen tapahtui vähintään kerran vuorokaudessa ja kun koko pelin ideana kerran oli pyrkiä hoivaamaan samaa lemmikkiä viikkoja, niin eihän se onnistunut.

Kävin vaihtamassa pelin Citymarketissa toiseen samanlaiseen, jossa kuitenkin oli täsmälleen sama vika! Lisäksi ainakin tuo toinen kappale vaikutti tosi heppoiselta muutenkin, se ei kestänyt pieniäkään kolhuja nollaantumatta. Elektroniikka-alan guruna päätin vähän tutkia laitetta tarkemmin ja totesin heti paristoja painavien jousien olevan liian löysiä. Yritin vähän kiristää niitä, jolloin ne katkesivat. Korvasin jouset omatekemälläni virityksellä, jonka jälkeen paristot pysyivätkin paikallaan paljon paremmin. Mutta jumittumisilmiö oli edelleen tallella.

Soittelin maahantuojalle ja he kertoivatkin jossain erässä olleen paljon kyseisenlaisia ongelmia. He pyysivät palauttamaan laitteen ja lupasivat lähettää uuden tilalle. Pian uusi tulikin mutta sekään ei toiminut! Vika oli tällä kertaa uudenlainen; näyttöruutu oli aivan sekaisin. Tämä oli siis jo kolmas saman maahantuojan virtuaalilemmikki, jotka kaikki olivat olleet viallisia! Otin vielä kerran yhteyttä maahantuojaan ja he lähettivät neljännen kappaleen, jota olivat itse muutaman päivän testanneet että se varmasti toimii.

Että sellaista, eipä oikein antanut kovin hyvää kuvaa kyseisten laitteiden laadusta. Noita samoja toimimattomia pelejä ovat ostaneet tuhannet ellei jopa miljoonat ihmiset ja suurin osa tuskin on viitsinyt alkaa valittaa vioista. Ovat vain unohtaneet koko asian, kun kyseessä on kuitenkin niin halpa lelu. Kiinassa tehtykin vielä, eihän se mikään ihmekään ole jos ei toimi. Näin varmasti useimmat ajattelivat ja antoivat asian olla.

Itse en tietenkään tällaiseen tyytynyt, jo ihan "viran puolesta". Vaikka laite olisi missä tahansa tehty ja kuinka halpa tahansa, täytyy sen toimia niinkuin luvataan!

Jossain välissä ehdin ostaa tyttärelleni aivan toisenmerkkisenkin pelin jatkuvasti rikkinäisenä olleen synttärilahjan tilalle. Nyt hänellä on siis niitä kaksi, jotka molemmat ovat jo unohtuneet muutaman päivän käytön jälkeen täysin turhina pölyttymään.

Lisäksi vielä, kun itsekin jonkun verran noita kokeilin tuli muutama aikamoinen epäloogisuus niiden toiminnassa huomattua. Pelien pitäisi kai olla mahdollisimman paljon oikeaa lemmikkiä vastaavia, mutta nämä virtuaalilemmikit ainakin kuolevat liian helposti jo koulupäivän aikana ruokkimisen tai jonkun muun hoidon puutteeseen. Siinäpä ehkä suurin syy oman tyttärenikin nopeaan kyllästymiseen. Myös ihmetyttää, miksi kakkaläjää ei voi siivota tai ilmastointia säätää lemmikin nukkuessa?

Kovasti nämä virtuaalilemmikit olivat julkisuudessa ja saivat huomiota ja siten ilmaista mainosta useissa medioissa. Näytti vain olevan hyvin lyhytaikainen ilmiö, moni teki hyvät tilit näitä laadultaan aivan ala-arvoisia laitteita valmistamalla, maahantuomalla ja myymällä. Ja tämä koskee siis vain niitä kiinalaisia halpajäljitelmiä, aidoista japanilaisvalmisteisista Tamagotcheista ei minulla ole kokemuksia.


Yksi suuri syy näiden sekä muiden teknisesti heikkolaatuisten tuotteiden olemassaoloon on kuitenkin meissä kuluttajissa itsessämme. Esimerkiksi tällaisen virtuaalilemmikin voisi varmasti suunnitella ja valmistaa huolella ja laadukkaasti, mutta sitten sille tulisikin hintaa jo reilusti eikä kauppa kävisi.

Tästäkin on omakohtainen kokemus: Suunnittelin aikanaan yhden tuotteen, jonka käyttöikä oli lähes ikuinen vanhanmallisten vuoden-pari kestävien sijasta. Hinta ikävä kyllä oli kaksinkertainen, joten asiakkaat edelleen ostivat mieluummin sen vanhan ja heikon tuotteen vuoden-parin välein uudestaan ja uudestaan, asiaa sen pidemmälle ajattelematta.


ETUSIVU