NÄIN MEITÄ KU$ETETAAN - http://www.sci.fi/~jpoyry/huijarit/

J.C. Frost

"Ansaitsin 8 miljoonaa 6 kuukaudessa"


Ideakupongit 3/97 -vihkosessa oli kertakaikkisen hauska kahden aukeaman ilmoitus. Siinä sen tarkemmin määrittelemätön henkilö J.C. Frost kertoi, kuinka hän oli ansainnut 8 miljoonaa 6 kuukaudessa - rasittamatta itseään ja työskentelemällä vain 10-15 tuntia viikossa.

Ensin J.C. Frost kertoi, kuinka hän itse tosi kurjasta ja velkaisesta elämäntilanteesta nousi miljonääriksi ja sitten, kuinka Sinäkin voisit päästä samaan. No sehän on tietysti helppoa, sen kuin alkajaisiksi täytät oheisen tilauslomakkeen ja laitat sen postiin.

Eli J.C. Frost, c/o Media Service Oy, PL 950, 01511 Vantaa kauppaa kirjaa "Näin ansaitsin 8 miljoonaa markaa puolessa vuodessa" hintaan 199 markkaa + lähetyskulut.

Ja eikun heti tilaus postiin!


Vähän ajan päästä kirja tulikin. Se on noin parisataasivuinen pehmeäkantinen pokkarityyppinen kirjanen. Tässä kansikuva ja alkusivuilla oleva teksti:

Kirjan kansi: Suoramainonta käytännössä / Miten ansaitsin 8 mijoonaa 6:ssa kuukaudessa / J.C. Frost VAROITUS

Tämän kirjan tiedot ovat luottamuksellisia.
Ostaessasi tämän kirjan teet samalla suostumuksen siitä,
ettet paljasta sen sisältöä kenellekkään.

Kirja on käytännöllinen suoramainonnan
onnistumisohje. Sen tarkoituksena on näyttää,
miten voi rikastua helposti ja nopeasti
työskenetelemällä kotona ilman investointeja
tai riskejä. Kirjan tekijällä ei ole minkäänlaista
vastuuta mahdollisista tappioista, jotka johtuvat
joko välittömästi tai välillisesti
kirjan antamista tiedoista.

Copyright. 1997. Succesforlaget. DK.

Varoituksesta huolimatta aion tässä vähän käydä läpi kirjan sisältöä, siinä määrin kuin se Suomen tekijänoikeuslakien mukaan on aivan mahdollista lyhyitä lainauksia käyttäen.

Kunnon huijarityyliin painovirheitä löytyy, ei nyt aivan hirveästi, mutta tarpeeksi kuitenkin. Varsinkin tuo kannen pikkuinen lipsahdus on aika nolo.

Kirjanen on varsin seikkaperäinen opastus siihen, kuinka postimyyntiä harjoittava yritys aloitetaan ja kuinka suoramarkkinointia tehdään. Tässä kohtaa viimeistään tunsin tulleeni kusetetuksi; kirja on varmaankin ihan oivallinen oppikirja tuollaista toimintaa suunnittelevalle, mutta mainoksen hehkuttamien miljoonatulojen kanssa ei sillä mielestäni ole mitään tekemistä. Niinkuin vanha kansanviisaus sanoo: "Suomessa ei voi rikastua töitä tekemällä". Tai tietenkin voi, mutta jo kohtuullisen elannon ansaitseminen vaatii kovaa yrittämistä, ei 10-15 tunnin leppoisaa touhuamista viikoittain. Kovalla yrittämisellä, työnteolla ja ennen kaikkea onnella tai jollain sattumalla voi toki tienata niitä miljooniakin, mutta siihen ei tämä kirja mitään takuuvarmaa uutta konstia pysty lupauksistaan huolimatta antamaan.

J.C. Frost kuulostaa kovin englantilaiselta/amerikkalaiselta nimeltä. Mainoksessa kerrotaan, että hänen kehumansa miljoonat markat on laskettu punnista (GBP) markoiksi. Kirjan alkuteksteistä voi kuitenkin päätellä alkuteoksen olevan tanskalaisen. Kummallista.

Mainoksessa kerrottiin, että aloittamiseen ei tarvita toimistoa, varusteita, toiminimeä eikä edes pääomaa. Kirjassa sitten kuitenkin neuvotaan, kuinka toimisto tulisi aloittaa, minkälaisia varusteita siellä pitää olla, kuinka toiminimi perustetaan jne. Sekä kehoitetaan hankkimaan pääomaa, koska ilman sitä ei voi aloittaa!

Heh heh ;)

Myytäviksi tuotteiksi ehdotetaan esimerkiksi kaikenlaisia kaukoidässä valmistettuja tavaroita. Myös kirjamyynnin kerrotaan olevan kannattavaa, varsinkin jos pystyy myymään omaa tuotantoaan, jolloin suurin osa tuloista jää itselle. Tähän liittyen onkin yksi tosi hupaisa alaotsikko:

Otsikon alla opastetaan esimerkiksi terveys -aiheisen kirjan kirjoittamiseen seuraavasti: Lue terveyslehtiä ja -kirjoja kirjastossa ja kaikkea siihen liittyvää kuukauden ajan. Sitten voit kirjoittaa kirjan aiheesta, tai vaihtoehtoisesti sanella sen nauhalle ja antaa kirjoittamisen jollekin ammattilaiselle. Näinköhän niin monet laihdutus-ihonhoito-hyvinvointi- sun muut oppaat on tehty? Ja tämäkin kirja?

Tuotteiden markkinointiin on hyvät ohjeet, kuinka lehti-ilmoitus laaditaan, missä lehdissä kannattaa mainostaa, kuinka mainostaa suoramyyntikirjeillä jne. Yhtenä hyvänä mainostuskanavana mainitaan - yllätys yllätys - Suomessa ilmestyvät kolme kuponkivihkoa; Kuponkiuutiset, Ideakuvasto ja Ideakortit. Näiden julkaisijoihin on myös yhteystiedot, joka kaikilla kolmella on sama eli Suoramedia Oy, Iso Roopertinkatu 23, 00120 Helsinki, Puh. (09) 615515.


Mainoksessa annettiin "Kirjallinen ja muodollinen takuu":

Olen tähän ikään jo muutaman yrityksen perustanut, en nyt tosin juuri mitään suoramarkkinointiyrityksiä. Tiedän kuitenkin sen verran, että keskiverto yrittäjä tekemällä jopa 60-tuntisia työviikkoja ei voi toivoa tienaavansa 4000 markkaa viikossa jo pian aloitettuaan. Eikä tämä kirja kaikista lupauksistaan huolimatta anna mitään konkreetista uutta tietoa moisten tulojen saavuttamiseen vain 10-15 -tuntisilla työviikoilla.

Koska kuluttajansuojalainkin mukaan postimyynnissä on 7:n päivän palautusoikeus ja olin muutenkin erittäin tyytymätön kirjan antiin suhteessa sitä mainostaneen ilmoituksen lupauksiin, lähetin kirjan takaisin tilinumeroni kera. Laitoin mukaan viitteeksi myös näiden Huijarisivujen osoitteen.


Eräs Huijarisivujen lukija laittoi alkuperäisen Ideakuponki-ilmoituksen nettiin omilla kommenteillaan höystettynä, se löytyy osoitteesta: http://www.iki.fi/warhol/jcfrost/jcfrost.html.


Eräs toinen Huijarisivujen lukija tarttui näppäimistöönsä ja kirjoitti kuluttaja-asiamiehelle seuraavanlaisen viestin:

Arvoisa Kuluttaja-asiamies

Kiinnittäisin huomiotanne Ideakupongit 3/97 ja 1/98 julkaistuun 
mainokseen "Ansaitsin 8 miljoonaa 6 kuukaudessa". Kysyn onko ko. 
mainoksessa käytetty harhaanjohtavia tai epäasiallisia 
markkinointikeinoja?

En ole ko. mainoksessa esiteltyä kirjasta tilannut, vaan ihmettelyni 
nousee suoraan itse mainoksen sekä internet-osoitteesta 
http://www.sci.fi/~jpoyry/huijarit/jcfrost.html löytyvän tuotetta 
koskevan selvityksen pohjalta. Mainoksen teksti on luettavissa myös 
internetissä osoitteesta http://www.iki.fi/warhol/jcfrost/jcfrost.html

Seuraavat mainoksessa esiintyvät seikat antavat aihetta tähän 
kysymykseen:

1. Mainoksesta ei käy ilmi, mitä tuotetta siinä mainostetaan 
(postimyyntitoiminta ja suoramarkkinointi).

2. Mainoksen tekstissä luvataan, että mainostettavan kirjan voi 
saada nähtäväkseen ilmaiseksi ("Jäljempänä kerrotaan, miten voit 
saada kirjan ilmaiseksi nähtäväksesi"). Tilauskupongissa ja 
jäljempänä tekstissä kuitenkin saamisen ehdoksi asetetaan 
postiennakolla tilaaminen.

3. Kirjassa väitetään, että ko. "rikastumismenetelmä" ei edellytä 
alkupääomia eikä toimistoa, varusteita tai toiminimeä, vaikka itse 
kirjassa sitten kuitenkin todetaan niiden olemassaolo 
menestyksellisen postimyyntitoiminnan ja suoramarkkinoinnin 
harjoittamisen perusedellytykseksi.

4. Lakiin perustumattomana lienee pidettävä tekstissä esitettyä 
vaatimusta, että lukijan on sitouduttava olemaan kertomatta kirjasen 
sisältämiä tietoja muille.

5. Mainoksessa on lainattu menetelmän tehokkuutta kehuvaa 
"taloustieteilijäauktoriteettia" mainitsematta lainauksen lähdettä.

6. Kirjan painoksen "rajoittamissyy" ("vain 2000 kpl, koska uskon, 
että vain ensimmäiset 2000 ihmistä, jotka reagoivat tähän 
tarjoukseen ovat siitä todella kiinnostuneita") tuntuu 
harhaanjohtavalta, kun tekstistä kuitenkin ilmenee, että ko. toimintaa 
harjoitetaan käännöskopiotuotantona monessa maassa.

7. Epäasiallisina lienee pidettävä "todisteita" ("laskelma" ja 
kirjanpitäjän "vakuutus") J.C.Frostin elämän muuttumisesta 
miljoonatuloiksi ja luksus-elämäksi menetelmän noudattamisen myötä. 
Postimyyntifirman perustamisen ja suoramarkkinointoiminnan 
harjoittamisen helppoudesta annetaan totuutta vastaamaton kuva 
("Ohjeen noudattaminen on niin helppoa, että teini-ikäinenkin pystyy 
siihen vaikeuksitta").


Idea-kuponkien vastaava päätoimittaja on kupongissa olevan tiedon 
mukaan Pär Lundin, os. Hauhontie 8 M, 00550 Helsinki, p. 09-730 
708, fax 09-753 5182. Julkaisijalla on myös kotivisu internetissä 
osoitteessa http://www.matrix.fi.


Helsingissä, 25.1.1998


Kunnioittavasti
xxxxxxxxxx


Sain Media Service Oy:ltä kirjarahat takaisin reilun kuukauden päästä.

Mutta vasta sen jälkeen, kun olin ensin saanut puhelun Kuluttaja-asiamiehen toimistosta, jossa tiedustelivat asian sen hetkistä tilannetta. Olivat arvatakseni sieltä ottaneet sitten yhteyttä kyseiseen firmaan ja antaneet hieman noottia asian suhteen.


ETUSIVU